Etiketter

Betraktelser (160) Barn (37) Skrivande (28) Teckningar (9) Teater (6) Musikal (2)

12 mars, 2014

Mitt bästa ord "STJÄRNSTRÖSSLARE" - Liv på The adventure of life


I livets ordskafferi kan jag inte låta bli att samla, smaka på och krydda med ord. Ett av dem är stjärnströssel men en vidareutveckling på det är stjärnströsslare. Det låter som något ur sagans värld men sanningen är att vi alla är sprungna ur stjärnstoft och kan därmed titulera oss stjärnströsslare.
En stjärnströsslare är någon som gör något för någon annan som får dennes liv, dennes stund eller dennes hjärta att glimma till. Det är inte alltid stjärnströsslaren vet att den lämnat ett spår hos någon men den som blir berörd vet det definitivt. Stjärnströssel kan komma i många former, som en sångtext som öppnar hjärtat, ett vänligt leende när någon behöver det, ett blogginlägg med visdom man behövde, en ask med tomtebloss eller en komplimang en grå dag. Stjärnströssel kan också vara varma vantar stickade med kärlek från någon som bor i ditt hjärta och som du bär innan vårsolen värmt upp dina händer. Det är upp till var och en att definiera vad som är stjärnströssel för just den personen.
När himlen är mörk eller livets steg känns tunga kan det krävas mod för att våga öppna livet för stjärnströssel och stjärnströsslare. Då kan det vara en hand på din axel, ett hoppfullt ord, någon som lyssnar eller naturen själv som stjärnströsslar dig och får dig att orka ett steg till. Men även du är en stjärnströsslare i någons liv oavsett om du vet det eller ej. Det är det finaste jag vet, att vi alla har möjlighet att skapa magi i varandras liv om så bara genom att vara dem vi är.
Så en av mina finaste komplimanger är att kalla någon stjärnströsslare eller säga: Tack, du stjärnströsslade just mig och mitt liv! Minns också att eftersom vi alla är unika så är alla de stjärnor som du lämnar efter dig i ditt spår märkta med ditt unika mönster och kan inte ersättas av någon annans. Om vi tar emot och ger stjärnströssel tror jag att den här världen blir vackrare, medmänskligare och tryggare för vi behöver varandra, eller som finaste Tage Danielsson utryckte det:
 
En droppe droppad i livets älv,

har ingen kraft att flyta själv.

Det ställs ett krav på varenda droppe,

hjälp till att hålla de andra oppe.
 
Liv på The adventure of life
 
*******************************************************************************

Det här är ett inlägg i Mitt bästa ord där olika bloggare gästar mig genom att presentera sina favoritord. Inläggen publiceras på onsdagar och nästa vecka står käraste Tanja som driver På Selmas gata på tur!

Till nya läsare vill jag säga att ni är hjärtinnerligen välkomna hit och att jag, förutom de loggboksinlägg jag publicerar närhelst andan faller på, bara bloggar på måndagar.

Jag vill också passa på att slå ett slag för den Bloggbokcirkel som jag och Nina som driver bloggen Den vassaste kniven har bildat. Det vore roligt om vi blev fler, så kika in här och läs mer om den!

6 kommentarer:

  1. Hej:) vilket vackert ord! Det var helt nytt för mig. "Stjärnströsslare" ska jag börja använda.
    Kram, Klara

    SvaraRadera
  2. Vilket otroligt fint ord. Det gillar jag skarpt. Jag kan inte komma på något speciellt ord som jag tycker mest om. Ibland hittar jag något nytt i någon bok eller dikt men jag brukar tyvärr glömma bort dem för fort igen.
    Kram Bosse

    SvaraRadera
  3. Tack snälla för att jag fick skriva på din blogg och att du stjärnströsslar blogghimlen ständigt. Så du är en av mina stjärnströsslare...
    Kramar

    SvaraRadera
  4. Stjärnströsslare är nog det finaste ord som finns! Tack för att jag fick läsa!

    SvaraRadera
  5. Det är jag som ska tacka för att du ville stjärnströssla hos mig, vilken glädje och klokskap det gav mig.
    Stor kram

    SvaraRadera
  6. Otroligt fint. Stjärnströsslare. Innebörden är för mej ännu vackrare efter att ha läst din text. Underbart!
    Mvh Johanna

    SvaraRadera

OM frk. Frida Fortissima

Bakom bloggen och företaget frk. Frida Fortissima finns jag, manusförfattaren Frida Mellström, född - 77. Jag har skrivit för bland annat radioteatern i P1, musikal, musikteater och utomhusteater. Jag skräddarsyr också manus efter beställning. För att komma i kontakt med mig, skriv till frkfridafortissima@gmail.com

AKTUELLA SAMARBETEN OCH FÖRESTÄLLNINGAR

Under hösten 2014 arbetar några elever vid estetiska programmet i Sollefteå med "När ska man börja le?" som jag har skrivit manus till. Manuset är en omskriven version av det som har mött läsare på Dramalabbets "Färskpressat". Föreställningen spelas i februari 2015. Regisserar gör Sara-Kajsa Lundgren.